شاهزاده ولید بن طلال بلندترین برج جهان را در عربستان می‌سازد

برج جده با ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متر وقتی در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود لقب بلندترین برج جهان را از برج خلیفه دبی می‌گیرد

شاهزاده الولید بن طلال‌ـ‌ خبرگزاری فرانسه

شاهزاده الولید بن طلال، یکی از ثروتمندترین سرمایه‌داران سعودی، پروژه ساخت بلندترین برج جهان را از سر گرفته است.

به گزارش فایننشال تایمز، کار ساخت «برج جده» در هفته جاری دوباره آغاز شد. این برج با ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متر، هنگامی که در سال ۲۰۲۸ تکمیل شود، برج خلیفه در دبی با ارتفاع ۸۲۸ متر را پشت سر می‌گذارد و بلندترین ساختمان جهان خواهد بود.

این بزرگ‌ترین پروژه شاهزاده الولید و شرکتش، کینگدام هولدینگ، در سال‌های اخیر است. این پروژه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد اما در سال ۲۰۱۷ متوقف شد. شاهزاده الولید همراه ویدیویی که بازدیدش از پروژه را نشان می‌داد، در صفحه‌اش در ایکس (توییتر سابق) نوشت «ما برگشتیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پروژه بخشی از مجموعه پروژه‌های عظیم ساخت‌و‌سازی است که عربستان سعودی را به قطبی برای تجارت و گردشگری تبدیل می‌کند.

برج جده‌ــ که به شکل دسته‌ای برگ که از زمین به سمت بالا می‌رود طراحی شده است‌ــ یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های شاهزاده الولید است، که در حوزه املاک و مستغلات و بانکداری ثروتی هنگفت کسب کرده است و سبد سرمایه‌گذاری جهانی‌اش سهام شرکت‌هایی مانند دیزنی و اپل را شامل می‌شود.

او در جریان کارزار شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای مبارزه با فساد اقتصادی، موافقت کرد که ۱۶.۸۷ درصد از سهام شرکتش را به صندوق سرمایه عمومی دولت بفروشد. این شرکت در هفته جاری قراردادی ۱.۹ میلیارد دلاری امضا کرد تا ساخت‌و‌ساز برج جده از سر گرفته شود.

در هفته جاری، دولت اعلام کرد که ۵۱۷ شرکت، که ۳۰ درصد از آن‌ها در فهرست ۵۰۰ شرکت فورچون قرار دارند، مجوز تاسیس دفاتر مرکزی‌ منطقه‌ای‌شان در ریاض را دریافت کرده‌اند.

استفن هرتوگ، کارشناس اقتصاد سیاسی در دانشکده اقتصاد لندن، با اشاره به رقابت تجاری کشورهای منطقه، گفت مسائلی مانند هزینه‌های عملیاتی، مهارت‌های محلی، قوانین ملی‌سازی نیروی کار، محیط نظارتی محلی و سبک زندگی در نهایت در تبدیل عربستان سعودی به قطب تجاری منطقه‌ای و جهانی تعیین‌کننده خواهند بود.

بیشتر از اقتصاد